03 – 07 Nisan 2018 SIMTOS (Seul Uluslararası Takım Tezgahları Fuarı) Raporu

KINTEX Fuar Alanı, Seul, GÜNEY KORE

 

Resmi WEB sitesi: www.simtos.org

 

Organizasyon: KOMMA - Korea Machine Tool Manufacturers’ Association

 

Konu Başlıkları: Takım Tezgâhları, Kalite Kontrol, Ölçüm, Test Teknolojileri

 

Fuar: Metal İşleyen Takım Tezgahları ve İmalat Teknolojileri Fuarı

 

MİB Katılımı   : Ulusal Dernekler bölümünde diğer ülke dernekleri ile birlikte MiB’e bir adet tam donanımlı, 18 m2 stand ve tercüman tahsis edilmiştir. Fuar kataloğunda MiB bilgileri yayınlanmıştır. Temsilci olarak MİB personeli M. Nail TÜRKER fuar boyunca fuar alanında bulunmuştur. 7 üye toplam 13 Türk firması fuara katılmışlardır.

Üye firmalar: Akyapak, Beka-Mak, Baykal, Dener, Durmazlar, Ermaksan, Nukon.

Diğer Firmalar: Aks Teknik, Metkon, Özgenç, Şahinler, Teknokol, Yamato,

 

Gözlem ve Değerlendirmeler:

Fuarda 1 adet MiB üyesi firma doğrudan katılım yapmıştır. Diğer firmalar temsilcileri Kore firmaları aracılığı ile katılmışlardır.

Üye ve üye harici Türk katılımcı firma ziyaretlerinde fuardan genel bir memnuniyet olduğu gözlenmiştir. Takım tezgâhı sektöründe 2018 yılında bir büyüme beklenmektedir.

2016 yılında doğrudan katılan üye firmamızın 2018 yılında dağıtımcı firması aracılığı ile katıldığı görülmüştür.

SIMTOS yetkilileri ile görüşmelerimizde doğrudan katılımcıların sonraki fuarlarda Kore’li temsilci firma ile katılımları konusu gündeme gelmiş ve MiB üyelerine %8 indirim ve devlet teşvikleri verilmesini sordular. Devlet teşviki verilmesine ve %8 MiB üyesi indirimine rağmen Kore’li temsilci firma aracılığı katılımın ile sadece ekonomik olarak değil insan kaynağı olarak da daha makul olduğu belirtildi.

 

Fuarda katılımcı üyelerimiz ile özellikle son günde yaptığımız görüşmelerde 2016 yılına göre daha yoğun geçen bir fuar olduğunu ve memnuniyetlerini belirttiler.

 

Fuarın üçüncü gününde Seul Büyükelçiliğimizde Ticaret Ataşemiz Sayın M. Alper Atilla davetimiz üzerine standımızı ziyaret etmişlerdir. Birlikte katılımcı üyelerimiz ziyaret edilmiş ve yetkilisi standında hazır olan katılımcılarımız ile tanıştırılmışlardır.

Kore’ye ihracat yapmak isteyen, ofis açmak isteyen Türk firmalarına destek hizmetleri sunmaya hazır olduklarını özellikle belirtmişlerdir.

DGMC (Daegu Gyeongbuk MAchinery Cooperative) isimli yerel bir işbirliği talebi ile randevu alarak standımızı ziyaret etmişlerdir. 498 tane üye firmalarının olduğu ve 1962 yılında kurulduğunu belirtmişlerdir. İşbirliği kapsamında görüş paylaşımı, teknik seminerler, ihracat/ithalat koordinasyonu, fuarlarda iş delegasyonları, fuar katılımları, fuarlara alım heyetlerinin daveti, gümrüksüz bölgelere yatırım, Kore ve diğer ülkelerde B2B görüşmeler olarak belirtilmiştir. Maktek Avrasya fuarına ticaret heyeti getirmeyi istediklerini belirtmişlerdir.

 

1 Mayıs 2013 tarihinde Türkiye ve Güney Kore arasında yürürlüğe giren Serbest Ticaret Anlaşması (STA) ile ticarette karşılıklı tanınan avantajlar bulunmaktadır. Bu STA ile ilgili detay bilgilere ulaşmak için TIKLAYINIZ.

 

Fuar İstatistikleri

 

Fuar Alanı: 102.431 m2

Stand Alanı: 55.278 m2

Katılımcı Sayısı: 1.222 firma

Ziyaretçi Sayısı: 103.726

Ülke: 35

www.simtos.org

 

TİCARET VERİLERİ

Kur: ABD Doları

TÜRKİYE TAKIM TEZGAHLARI TİCARET VERİLERİ

İMALAT

2013

2014

2015

2016

2017

   Talaşlı

259.329.600

225.286.163

241.477.852

237.897.537

259.846.793

   Şekillendirme

532.859.400

531.159.127

496.695.634

444.788.935

476.257.302

Toplam İmalat

792.189.000

756.445.290

738.173.486

682.686.472

736.104.094

Değişim  %

14,0

-4,5

-2,4

-7,5

7,8

 

 

 

 

 

 

İHRACAT

2013

2014

2015

2016

2017

   Talaşlı

174.250.337

144.183.144

161.790.161

161.770.325

176.695.819

   Şekillendirme

319.351.743

313.383.885

307.951.293

280.217.029

314.329.819

Toplam İhracat

493.602.080

457.567.029

469.741.454

441.987.354

491.025.638

Değişim  %

6,14

-7,30

2,66

-5,91

11,09

 

 

 

 

 

 

İTHALAT

2013

2014

2015

2016

2017

   Talaşlı

789.688.005

830.350.794

762.951.086

769.937.301

732.677.271

   Şekillendirme

314.097.451

293.178.882

261.722.405

269.555.215

260.531.490

Toplam İthalat

1.103.785.456

1.123.529.676

1.024.673.491

1.039.492.516

993.208.761

Değişim  %

-9,62

1,79

-8,80

1,45

-4,45

 

 

 

 

 

 

TÜKETİM

1.402.372.376

1.422.407.937

1.293.105.523

1.280.191.634

1.238.287.217

Değişim  %

-3,4

1,4

-9,1

-1,0

-3,3

      

İçindekiler: HS8456-8463

    

Kaynak: MiB (1), TÜİK (2)

    

 

TAKIM TEZGAHLARI İHRACAT - İlk 15 Ülke (2017)

 

Ülke

2013

2014

2015

2016

2017

2017
Payı %

1

Almanya

29.325.332

27.302.330

32.891.346

31.788.101

33.553.929

6,8%

2

ABD

22.198.489

30.626.896

28.493.438

36.809.226

31.508.460

6,4%

3

Rusya

49.436.362

33.195.535

19.224.530

13.873.589

25.222.809

5,1%

4

Polonya

15.949.541

19.898.297

20.822.272

15.411.718

23.546.509

4,8%

5

Kanada

15.703.374

12.767.090

13.531.157

17.089.317

16.727.164

3,4%

6

İspanya

3.300.832

7.243.782

9.133.875

12.602.815

16.163.073

3,3%

7

İtalya

4.030.763

5.881.260

7.325.232

9.732.376

15.923.652

3,2%

8

Fransa

8.530.409

9.474.047

10.664.560

15.293.251

13.451.740

2,7%

9

Cezayir

7.850.376

11.966.245

13.109.656

10.709.298

12.407.056

2,5%

10

İngiltere

7.791.552

8.871.571

12.132.157

9.950.598

11.414.488

2,3%

11

S. Arabistan

16.149.383

17.656.325

32.804.566

21.396.645

10.742.739

2,2%

12

İran

8.009.681

13.260.708

14.537.995

10.663.812

10.337.108

2,1%

13

Hollanda

7.543.840

6.817.227

9.151.491

10.643.173

10.318.451

2,1%

14

Romanya

5.981.775

9.623.533

9.152.499

6.412.989

9.806.863

2,0%

15

Bulgaristan

9.364.636

10.253.418

8.520.084

13.817.790

9.747.633

2,0%

 

TAKIM TEZGAHLARI İTHALAT - İlk 15 Ülke (2017)

 

Ülke

2013

2014

2015

2016

2017

2017
Payı %

1

Almanya

245.400.267

228.099.871

225.668.392

259.159.133

206.296.590

20,8%

2

Tayvan

214.135.640

245.346.804

217.766.661

180.654.461

177.929.112

17,9%

3

Japonya

109.451.237

111.393.792

126.445.788

122.325.607

130.540.763

13,1%

4

İtalya

154.136.187

148.860.056

101.814.441

131.506.422

105.775.985

10,6%

5

Kore

69.214.821

69.047.703

62.713.728

60.216.928

89.469.859

9,0%

6

Çin

70.268.725

83.214.526

84.113.590

66.936.207

64.738.089

6,5%

7

İsviçre

53.206.459

55.083.893

61.906.829

39.958.836

52.637.546

5,3%

8

ABD

24.498.050

26.383.174

25.937.180

29.878.376

26.202.515

2,6%

9

İspanya

26.368.961

27.973.800

19.841.749

24.197.036

23.699.457

2,4%

10

Avusturya

7.114.058

7.178.062

9.407.139

4.170.146

17.752.247

1,8%

11

Polanya

11.885.976

14.377.244

6.968.040

9.574.176

13.339.773

1,3%

12

Fransa

29.155.462

14.610.630

13.760.069

9.290.500

9.921.708

1,0%

13

Hollanda

6.130.908

5.079.358

5.471.450

3.157.653

9.576.845

1,0%

14

İngiltere

11.398.819

10.201.528

6.284.264

13.233.570

7.258.666

0,7%

15

Tayland

3.157.987

6.016.744

4.771.616

5.702.933

6.789.766

0,7%

 

GÜNEY KORE CUMHURİYETİ

 

Genel Bilgiler

Coğrafi Konum

G. Kore Güney Asya’da Kore Yarım Adasının güney yarısında yer almakta olup, doğusunda Japon Denizi, batısında ise Sarı Deniz bulunmaktadır. Geniş bir alana sahip olan G. Kore’nin yaklaşık %70’i dağlarla kaplanmıştır. Ülkenin en yüksek noktası 1950 m yüksekliğindeki Halla-san dağıdır.

Siyasi ve İdari Yapı

Demokratik Cumhuriyet ile yönetilen G. Kore’de 290 temsilciden oluşan Meclis, yasaların uygulanmasından ve uygulamaların gözetiminden sorumlu olup, buna bütçe uygulamaları da dahildir. 

G. Kore’de 9 il and 7 büyükşehir belediyesi mevcut olup, idari yapı bu şehirler çerçevesinde geliştirilmiştir. Bunların dışında, daha küçük bir yapıya sahip, sayıları 230’u bulan belediyeler mevcuttur.

İller: Cheju-do, Cholla-bukto (North Cholla), Cholla-namdo (South Cholla), Ch'ungch'ong-bukto (North Ch'ungch'ong), Ch'ungch'ong-namdo (South Ch'ungch'ong), Kangwon-do, Kyonggi-do, Kyongsang-bukto (North Kyongsang), Kyongsang-namdo (South Kyongsang)

Büyükşehir Belediyeleri: Inch'on-gwangyoksi, Kwangju-gwangyoksi, Pusan-gwangyoksi, Soul-t'ukpyolsi, Taegu-gwangyoksi, Taejon-gwangyoksi, Ulsan-gwangyoksi.

Nüfus ve İşgücü Yapısı

2012 Yılında Yaşlar İtibariyle G. Kore’de İşsizlik İstatistikleri (000 Kişi)

Kaynak: www.kosis.kr

Yaş Grupları

000 Kişi

Toplam

820

15-19 Yaş

22

20-29 Yaş

291

30-39 Yaş

177

40-49 Yaş

138

50-59 Yaş

115

60 Yaş ve üzeri

77

Güney Kore dünyada nüfus yoğunluğunun en fazla olduğu ülkelerden birisidir. 1975 yılında 34,7 milyon olan nüfus 2012 yılında 50 milyona ulaşmıştır.

Nüfusun Şehirlere Göre Dağılımı

Kaynak: EIU Economist Intelligence Unit South Korea Country Report

Şehir Adı

Nüfüs (milyon)

Seul

9,9

Busan

3,7

Incheon

2,5

Daegu

2,5

Daejeon

1,4

Gwangju

1,4

Nüfus artış hızı ülkenin ekonomik refahının artması doğrultusunda gittikçe düşmektedir. 2008-2012 döneminde %0,6 olan nüfus artışının 2013-2017 döneminde 0,1’e düşmesi beklenmektedir.

Güney Kore etnik farklılığın çok az olduğu bir ülkedir. Dil ve kültürün çok önemli birleştirici unsur olduğu ülkede ciddi etnik problemler mevcut değildir. Ülkede sayıları 20000 civarında olduğu tahmin edilen Çin kökenli nüfus dışında önemli bir etnik grup bulunmamaktadır.

Doğal Kaynaklar ve Çevre

G. Kore zengin doğal kaynaklara sahip bir ülke değildir. Sanayinin en önemli kaynakları durumunda olan kömür, petrol, demir gibi madenler çok az miktarlarda bulunmakta ya da hiç çıkarılamamaktadır. G. Kore’nin ticari olarak tek zengin yeraltı kaynağı tungstendir ancak 1993 yılından itibaren onun da üretimi yapılmamaktadır. Azalan miktarlarda üretilen kurşun, çinko ve bakır ise ülke ihtiyacının küçük bir kısmını karşılamaktadır.

Ekilebilir alan, toplam alanın sadece %16.58’idir. Ülkenin büyük bir kısmı ormanlarla kaplıdır, fakat orman kaynakları ticari amaçla yoğun bir şekilde kullanılmamaktadır. Ülkenin su kaynakları yeterli derecededir.

Genel Ekonomik Durum

EKONOMİK PERFORMANS

1980’lerin sonuna kadar imalat sanayi GSYİH içinde yükselen bir paya sahipti. Buna karşın tarım, ormancılık ve balıkçılığın GSYİH içindeki payı düşmeye devam etmiştir. Fakat 1988’den beri tarım, ormancılık ve balıkçılığın payı düşmeye devam ederken imalat sanayiinin payı 2012 yılında %39 civarında kalmıştır.

Güney Kore ekonomisi önemli ölçüde uluslararası ticarete büyük oranda bağlı olmasıdır. Her ikisi de önemli ihraç ülkeleri olan ABD ve Japonya’nın aksine Güney Kore’nin 2001 yılındaki ekonomik performansı yeniden sağlıklı bir yapıya oturmuştur. Güney Kore'nin bölgesel benzer ülkeler olan Tayvan ve Singapur gibi ülkelerde 2001 yılında önemli keskin düşüşler olmasına rağmen Güney Kore’de reel GSYİH %3,3 oranında büyümüştür. Ardından Çin’deki Kore mallarına talebin artmasına ve 2002 dünya futbol şampiyonasının etkisiyle artan iç talebe bağlı olarak 2002 yılında reel GSYİH büyüme oranı %7 olarak gerçekleşmiştir. 2002 yılındaki yapay iç talep artışının düşmesi ile 2003 yılında büyüme yavaşlamış ve %3,3 olarak gerçekleşmiştir. 2004 yılında hız kazanan büyüme yine dış faktörlerin sürükleyici etkisi sayesinde meydana gelmiş ve %5 olarak gerçekleşmiştir. 2005 yılında %4,4 olarak gerçekleşen reel büyüme 2006 yılında %5,3 düzeyine çıkmıştır. 2007 ve 2008 yıllarında %5,4 ve %2,3 düzeylerinde olan reel büyüme küresel krizin etkisiyle 2009 yılında %0,1 oranında büyüme şeklinde gerçekleşmiş olup,  2010 yılında ise G. Kore’nin büyüme oranı %6,2 olarak, 2011 yılında ise büyüme reel olarak %3,6 olarak açıklanmıştır. 2012 yılında %2,7 olarak gerçekleşen büyüme oranı 2013 yılında %3,7olmuştur. 2014 yılında GSYİH’ın reel büyüme oranı  % 3,3 iken 2015 yılında %3,2 civarında kaydedilmiştir.İşsizlik oranı 2015 yılında % 3,1 seviyesinde olmuştur.

Pazar ile İlgili Bilgiler

Fikri, Sınai Mülkiyet Hakları

G. Kore, WIPO’ya (World Intellectual Property Organization) üye konumunda bulunup, yine DTÖ çerçevesince uygulanan kuralları uygulamaktadır.

Dağıtım Kanalları

G. Kore pazarı geleneksel olarak küçük çaplı satış yerlerinden oluşmakla birlikte tüketimin yoğunlaştığı büyük şehir merkezlerinde Price Costco (ABD), Makro (ABD), Carrefour (Fransa) gibi büyük alışveriş merkezleri hizmete girmekte ve yaygınlaşmaktadır. Perakende sektörü çok hızla gelişmekte etkinliği ve yaygınlığını artırmaktadır. 

Herhangi bir malın G. Kore pazarına girebilmesi için alıcının G. Kore’de kayıtlı resmi bir firma olması gerekir. Yabancı malların ithalatını ve dağıtımını yapan şirketlerin birleşerek oluşturduğu AFTAK (Association of Foreign Trading Agents of Korea) güvenilir bir dağıtıcı ya da alıcı bulmak için önemli bir mercidir.

Alıcıların belli işlemleri yapabilmeleri için AFTAK’a üye olmaları gerekmekte idi fakat Ocak 2000’den itibaren bu kural kaldırılmış ve isteğe bağlı hale gelmiştir. Üreticiler AFTAK’a kataloglarını ve taleplerini gönderdikleri takdirde, AFTAK bunu üyelerine duyurmak için herhangi bir ücret istemeyecek ve aylık olarak yayınladığı AFTAK Ticaret Haberleri’nde yayınlayacaktır. (İrtibat adresi ekte bulunmaktadır)

Dağıtım kanallarıyla anlaşma yapılırken dikkatli olunması gerekmekte ve anlaşmada belirtilmeyen noktaların G. Kore Ticaret hukukuna göre anlaşılacağı unutulmamalıdır. Böyle durumlarda problem yaşamamak için yerli bir hukuk danışmanına ihtiyaç duyulabilecektir.

Franchise sistemi G. Kore’de gelişmekle birlikte son zamanlarda medyada yabancı gıda malzemelerine ve fast food zincirlerine karşı çıkan çeşitli haberler G. Kore halkını özellikle yabancı restoran ve markalara karşı şüpheli kılmaktadır.

G. Kore’de iş merkezleri ve bu iş merkezleri için altyapı gelişmiş durumdadır. Özellikle Seul’de ve büyük şehirlerde rahatlıkla ofis ayarlayabileceğiniz gelişmiş teknolojiyle donatılmış gökdelenler mevcuttur. Kimi iş merkezlerinde fuar ve sergi sarayları mevcut olup bunlar gümrük sınırları dışında değerlendirilebilmektedir. Birçok 5 yıldızlı otel de ofis olarak kullanılabilecek ve toplantı ve tanıtım yapılabilecek imkanlar sunmaktadır.
 

Tüketici Tercihleri

G. Kore halkının tercihlerinde geleneksel çizgilerin devamını görebileceğimiz gibi Batı tarzı yaşam biçimi de hızla yaygınlaşmaktadır. Bu gelenek ve değişim giyimde görülebileceği gibi damak tadında da kendini göstermektedir.

Batı tarzı hazır ve hızlı yeme konusunda son zamanlarda gazetelerin de yoğun yayınları sonucu çeşitli şüpheler uyanmıştır. Özellikle gazetelerde boy gösteren zehirlenme ve çeşitli kanserojen maddeler hakkında haberler halkı fast-food ve hazır yemek konusunda olumsuz etkilemiştir. Bu konuda satış yapmak isteyen üreticilerin standartlara ve gıda kontrollerine çok dikkat etmesi gerekecektir.

 

İşadamlarının Pazarda Dikkat Etmesi Gereken Hususlar

Ticareti Etkileyen Kültürel Faktörler

Ürün katalogları hazırlanırken ön bir örnek taraması yapılmalı, ilgili alanda başarılı firmaların tavırları gözden geçirilmelidir.

Tüketim malzemelerinde ve alıcıyla ileriye dönük alışverişlerin yapılacağı alanlarda süreklilik ve uzun vadelilik imajı kesin bir şekilde oturtulmalıdır. Özellikle gıda pazarına marka ile girilecekse, sağlam-güvenli dağıtım kanalları bulunduktan sonra Türkiye’ye ortaklar getirilmeli ve üretim kanallarının güvenilirliği gösterilmeli ve inandırılmalıdır.
Tüketici ve iş ortaklarıyla sürekli yakın ilişki devam ettirilmelidir. Bu ilişkileri uzun vadeli sürdürülebilmesi için karşılıklı iş ziyaretlerinin sürekli yapılması ve güven tazelenmesi gerekmektir.

G. Koreli üreticiler rekabet güçlerini koruyabilmek için özellikle hammaddede ucuzluğa dikkat etmektedirler. Fiyatlarda karşılaştırma iyi yapılmalıdır. Kalite ve fiyat dengesi G. Kore pazarındaki fiyat ve kaliteye göre uygun bir şekilde belirlenmelidir. 

Elektronik Ticaret

Webde oluşturulmuş mal alım satım ilanlarının yayınlandığı siteler, G. Koreli üreticilerin dış pazarlara ve yabancı üreticilerin G. Koreli alıcılara ulaşabilmesi için çok etkin bir yoldur.
Özellikle Uzak doğuda çok gelişmiş olan ve dünyanın birçok yerinde de yerel ve uluslararası seviyede yaygın olan bu tür elektronik ticaret olanaklarına herhangi bir masraf ödenmeden ulaşılabilmektedir.

Bu tür sitelerde alıcılarla satıcılar buluşmakta ürünlerini fiyatlarını şartlarını ilan etmektedirler. Web sitelerine girildiğinde mal satış talebi kısmına form doldurarak ürünler hem G. Koreli hem dünyanın diğer bölgelerindeki tüketicilere tanıtılmış olunur.

Böyle durumlarda malın en kısa şekilde uluslararası standartlara uygun ve uluslararası anlaşılabilir teknik bir dille tanıtılması çok önemlidir. Varsa ürünlerin uluslararası patent ve standartları, TS numarası, GTİP (HS) numarası ayrıntılı bir şekilde belirtilmelidir.

Özel Durumlar

Reklam amaçlı mallar ve tanıtım dokümanları gümrük vergilerinden muaftır. Böyle bir durumda getirilen malın bu amaç için kullanılacağı kanıtlanmalıdır ve 100.000 Won’un altında değerde olmalıdır. Değerli örneklerde bu uygulama gümrük görevlilerinin anlayışına kalmış gibidir. Sergilendikten sonra tekrar yurtdışına çıkartılacak olan değerli örnekler için gümrük vergisi miktarı depozito ile giriş yaptırılabilmektedir.

İşadamlarının yanlarında getirdiği, bilgisayar gibi kullanım amaçlı mallar, pasaporta işlemek ve geri çıkışını şart koşmak şeklinde içeriye alınmaktadır.

Fuarlar ve Sergiler için getirilen mallar gümrük sınırları dışında tutulmalıdırlar. G. Kore sergi merkezi (COEX) gümrük sınırları dışında bir bölgedir. Sergi ya da fuar bittiğinde bu malların tekrar yurtdışına götürülmesi ya da ülkeye girdiği gündeki değerine göre vergilendirilerek ülke gümrük sınırlarına alınması gerekmektedir.

Malların ithalatı için malın geldiği ülkenin kesinlikle belirtilmesi gerekmektedir. Çeşitli özel durumlarda ayrıntılı etiketler istenebilir (ilaçlar vb.). Mal üzerinde fiyatın belirtilmesi şartı kaldırılmıştır.

İthal edilen mallara %10 KDV eklenmektedir. Belli mal gruplarında ise tüketim vergisi de eklenmektedir. Ödemeler ve gümrük değeri belirlemeleri ‘ad valorem’ esasına uygun olarak belirlenmektedir. Bazı ürünlerde özel oranlar da eklenmektedir. İthal ürünlerin vergilendirilebilir değerleri CIF üzerinden belirlenmektedir.

Strateji ve Maliye Bakanlığının izniyle yabancı yatırım için hammadde ve yatırım malları ithaline normal gümrük prosedürleri uygulanmamakta ve gümrük vergilerinden muaf tutulmaktadır.

Aynı şekilde ihraç amaçlı üretim için hammadde ithalinde gümrükler uygulanmamaktadır. Bazı makina ve ekipmanlarda da ya hiç gümrük vergisi alınmamakta ya da çok düşük seviyelerde uygulanmaktadır. Eğitim ve bilgisayar yazılım amaçlı ithalatta da gümrük oranları sıfırdır. 

Çoğu işadamımızın, yabancı işadamlarına gösterdikleri anlayış gibi, G. Koreliler de kendi kültürlerini çok iyi bilmeyen işadamlarına anlayışlı davranırlar. Fakat yabancıların kendi kültürlerini bildiklerini ve hassas davrandıklarını anlarlarsa karşılarındaki insana daha çok kıymet verir, özel bir saygı gösterirler. En azından Korece bir merhaba, teşekkürler ya da hoşçakalın demek insanları etkileyebilir.

Aile Yapısı: Hızla değişmekle birlikte G. Kore’de aile içi hiyerarşi hala mevcuttur. Erkekler para kazanır, kadınlar evdedir ve harcamaların büyük bir kısmı kadınlar tarafından yapılır.

İş-Sosyal Yaşam İlişkisi: G. Kore ile iş yapmak isteyen bir kişi, iş hayatıyla sosyal hayatın ne kadar iç içe olduğunu anlamak zorundadır. İş ortaklarıyla içki içmek, müzikli mekanlara gitmek çok yaygındır. Hatta samimiyetinizin ilerlemesi için müzikli bir mekanda ortaklarınıza İngilizce ya da yerel dilinizden bir şarkı söylemeniz gerekebilir. İş ilişkilerinde kişisel samimiyet ve sosyal mekanlarda da bir arada bulunmak G. Koreliler için önemlidir.

Kart Değişimi: İş görüşmelerinde şirketlerden aynı kademeden insanların buluşturulmasına dikkat edilmelidir. İki dilde yazılmış (mümkünse Kore karakterleriyle de) kartların iki elle verilmesi ve alınması ilgi ve alakanın işaretidir. Kart değişiminin iki el kullanılarak yapılması daha iyidir. Sağ elle de alış veriş yapılabilir fakat sol elle takdim etmek ya da kabul etmek karşı tarafla fazla ilgilenmediğiniz anlamına gelebilir.

Japonya’ya Karşı Hassasiyet: Japonya ile tarihteki problemli ilişkilerinden dolayı, G. Koreli işadamlarıyla Japonya’dan bahsederken çok hassas davranılmalıdır. Özellikle G. Kore ve Japonya karşılaştırılması yapılıp da, G. Kore daha aşağı taraf olursa bu iş ilişkinizde soğukluğa sebep olabilir.

İsimler: İsimler genelde 3 ayrı kısımdan oluşur. İlk başta gelen soyadıdır ve sonraki ikisi de kişiye ailesi tarafından verilmiş olan isimlerdir. Bir aile içerisinde ikinci isimler de genelde aynı olur. En sondaki isim genelde farklı olandır. Görüşmelerde aynı grupta birden fazla olmadığı takdirde soy isimle yani en baştaki isimle hitabedilmelidir. Aksi takdirde, soy isimle birlikte isimlerden biri de söylenmelidir. 

Pasaport ve Vize İşlemleri

G. Kore, TC vatandaşlarından, 30 güne kadar olan ziyaretlerde ve transit geçişlerde vize şartı aramamaktadır. Karşılıklı anlaşma gereği pasaport gösterimi ülkeye girişte yeterli olmaktadır. 30-90 gün arası ziyaretlerde ülkeye vizesiz giriş yapılabilmekle birlikte 90 günden fazla ikamet edilecek durumlarda ise ülkeye girişten önce vize alınması şarttır.

Ülkeye giriş çıkışlarda genelde uluslararası standartlara uygun bir sistem uygulanmaktadır.

Birçok ülkede olduğu gibi kişilerin yanlarında götürebileceği hediyelik eşya ve değerli eşyaların değerinin 400 ABD$’ını geçmemesi gerekir. 400 ABD$’ını geçen kısım için vergiler uygulanır. 400 ABD$ içine dahil olan mallar

• 1 litreden fazla olmamak üzere Likör (alım fiyatı 400 doları aşmamak üzere)
• 200 Sigara ya da 250 gr. Tütün
• Az miktarda parfüm (2 Ounce’dan fazla olmamak üzere)

Ülkeden geri çıkarılacak ürünler deklarasyonda belirtildiği takdirde vergiden muaf tutulurlar ve pasaporta ilgi belirtilerek çıkışta kontrol edilirler. Daha önceden G. Kore’den alınmış ve tekrar G. Kore’ye girişte yanınızda bulunan değerli mallar belirtildiği ve ispatlanabildiği takdirde yukarıdaki 400 ABD$ sınırına dahil değildirler.

Tanıtım amaçlı örnekler veya broşür türü yayınlar gümrükte belirtilip izni alındıktan sonra herhangi bir vergiye tabi değildirler.

Ülkeye girişte herkes yanlarında getirdikleri mallar hakkında gümrük deklarasyonu doldurmak zorundadırlar. Aile halinde gelenler bir form doldurabilirler.

Girişi Kontrole Tabi veya Yasak Mallar:

• Ticari Mallar (satılmak üzere)
• Silahlar, bıçaklar, zehirler… (av amaçlı malzemeler özel izinle geçirilebilir)
• G. Kore milli bütünlüğüne zarar verebilecek içerikli, kitap, cd, video vb. yayımlar.
• Narkotik ürünler, ilaçlar
• Sahte ya da bozulmuş, geçerliliğini yitirmiş paralar.
• Hayvanlar, tarımsal ürünler, deniz ürünleri (Bunlar özel kontrole tabidir, ilgili birimden belge alınması istenebilir)
• Koruma altına alınmış hayvan, bitki ya da ürünleri
• 10.000 ABD$ üzeri nakit para; kredi kartları, ABD$ seyahat çekleri, Akreditifler bu miktara dahil değildir fakat WON olarak yazılmış seyahat çekleri ABD$ çevrilerek hesaplanır. 

Resmi Tatiller ve Çalışma Saatleri

Resmi ve Özel Kurumlar hafta içi (Pazartesi - Cuma) 09 - 18 arası açıktır. Bankalar hafta içi 09 - 16 arası açıktır. Hafta sonları resmi ve özel kurumlar ile bankalar kapalıdır.

Resmi tatiller

Kaynak: Frommer's Korea

Tatil

Tarih

Yeni Yıl

1-2 Ocak

Ay Takvimine Göre Yeni Yıl Ocak veya Şubat

Ocak veya Şubat

Bağımsızlık Hareketi Günü

1 Mart

Ağaç Günü

5 Niasn

İşçi Bayramı

1 Mayıs

Çocuk Bayramı

5 Mayıs

Budha'nın doğum günü, ay takvimine göre değişen bir tarihte, Mayıs ayında 1 gün

24 Mayıs

Anma günü

6 Haziran

Anayasa günü

17 Haziran

Bağımsızlık günü

15 Ağustos

Ay Hasadı Bayramı (Chuseok) Ay takvimine göre değişen tarihlerde, Eylül veya Ekim ayında 3 gün

14-16 Ağustos

Cumhuriyet Bayramı

3 Ekim

Noel

25 Aralık

Kullanılan Lisan: Korece.

Ulaşım

Güney Kore'ye yolcu taşıması büyük oranda hava yoluyla yapılmaktadır. Seul'e 60 Km mesafedeki Inchon havaalanı ülkenin ana hava alanıdır. Seul'deki Gimpo Havaalanı ve Busan Havaalanından iç hat uçuşları ve yakın ülkelere uluslararası uçuşlar yapılmaktadır. Inchon Havaalanından İstanbul Atatürk Havaalanına haftalık olarak Türk Hava Yolları'nın 10, Korean Air ve ASIANA'nın 7'şer karşılıklı seferi bulunmaktadır. Ülke içi ulaşım için hızlı tren yaygın olarak kullanılmaktadır. Seul - Busan arasında her gün ortalama 15 dakika ara ile hızlı tren seferi mevcut olup, ulaşım süresi 3 saat civarındadır. 

Telefon Kodları

G. Kore’nin uluslararası telefon kodu 82’dir. Seul’un şehir kodu 2, cep telefonu kodu 10'dur. Kore'den yurt dışını aramak için "001" veya "+" ile çıkış yapmak gerekmektedir. (Bu durum Türkiye hatlı cep telefonları için de geçerlidir.)

İklim

G. Kore, sıcak iklim sahibi ve 4 mevsimin yaşandığı bir ülkedir.

İlkbahar Mart ayı itibariyle başlamakta olup, sıcaklık ortalama 11 C civarında seyretmekte, ani yağmurlar sıklıkla görülebilmektedir. Yazlar sıcak nemli ve bol yağışlı geçer. Haziran-Ağustos arası ülkede çok yağışın yaşandığı ve genelde ziyaretler için çok uygun olmayan dönemlerdir. Yazın en yüksek sıcaklık 30 C olarak gerçekleşmektedir. Yazın zaman zaman şiddetli yağmurlar tayfuna dönüşebilmekte olup, zaman zaman sele ve hasara neden olabilmektedir.

Kış aylarında G. Kore’nin birçok bölgesi kar yağışı alır. Hava kuru ve soğuktur. En düşük sıcaklıklar –15 C derece civarında gözlemlenmektedir.

Sonbahar ayları ılık geçer. G. Kore’de gezmek ve iş ziyaretleri için belki de en uygun mevsim sonbahardır. Sonbaharda havalar açık, ferah ve serindir. Özellikle Eylül-Kasım arası aylar seyahat için en uygun aylar olup, yazın ülkeye hakim olan nem Sibirya’dan gelen kuru rüzgarlar ile azalmaktadır. .

Güvenlik

G. Kore’de suç düzeyinin düşük olması dolayısıyla güvelik ile ilgili sorunların minimum düzeyde olacağı düşünülmektedir.

 

TÜRKİYE – GÜNEY KORE TİCARETİ

Türkiye – Güney Kore Dış Ticaret Göstergeleri (ABD Doları, 1000)

Yıl

İhracat $ / Bin

İthalat $ / Bin

Hacim $ / Bin

Denge $ / Bin

2003

57.928

1.312.442

1.370.370

-1.254.514

2004

79.623

2.572.537

2.652.160

-2.492.914

2005

99.771

3.485.389

3.585.160

-3.385.618

2006

155.966

3.556.269

3.712.235

-3.400.303

2007

152.311

4.369.903

4.522.214

-4.217.593

2008

271.254

4.091.711

4.362.966

-3.820.457

2009

234.822

3.118.214

3.353.036

-2.883.391

2010

304.301

4.764.057

5.068.357

-4.459.756

2011

528.507

6.298.483

6.826.990

-5.769.976

2012

527.578

5.660.093

6.187.671

-5.132.515

2013

460.050

6.088.318

6.548.368

-5.628.267

2014 

470.464

7.548.319

8.018.782

-7.077.855

2015

568.635

7.057.439

7.626.074

-6.488.803

2016

518,775

6,384,242

6,903,017

-5,865,467

2016 / (1-12 )

518,775

6,384,242

6,903,017

-5,865,467

2017 / (1-12 )

584,689

6,608,894

7,193,583

-6,024,204

 

Dış Ticaret

Genel Durum

Mal ticaretinin yönü; son yıllarda eski Doğu Avrupa ülkeleri ile gelişmekte olan ülkelerin dünya pazarlarının genişlemesine yol açmış olması nedeniyle, önemli ölçüde değişmiştir. Bu değişimlerin en büyük etkisi Güney Kore’nin Çin ile ticaret bağlarının gelişmesinde gözlenmiştir. 2003 yılından itibaren Çin, Güney Kore’nin en önemli pazarı konumuna gelmiş olup 2014 yılında da hem Güney Kore’nin ihracatında hem ithalatında ilk sırada yer almıştır. Ayrıca ASEAN (Association of South-East Asian Nations) üyesi ülkelerdeki pazarlar da giderek büyümekte ve daha önem kazanmaktadır.

Güney Kore Dış Ticaret Rakamları (Milyar ABD Doları)

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

İHRACAT

466

555

549

560

573

526

495

573

İTHALAT

425

524

520

516

526

436

406

478

 

Kaynak: TradeMap

İhracatında Başlıca Ürünler

Başlıca Ürünler İtibarıyla Güney Kore İhracatı (1000 Dolar)

GTİP

ÜRÜNLER

2015

2016

2017

 

TOPLAM

526 753 006

495 417 716

573 716 618

8542

Elektronik entegre devreler

52 173 406

52 280 253

86 106 166

8703

Binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar (yarış rabaları dahil)

41 720 565

37 496 408

38 831 864

2710

Petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar

30 621 726

25 528 128

33 461 883

8901

Yolcu gemileri, gezinti gemileri, feribotlar, yük gemileri, mavnalar ve insan veya yük taşımaya mahsus benzeri gemiler

21 570 425

25 139 731

24 056 975

8708

Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar

23 053 355

21 837 925

19 522 316

8905

Fener, yangın söndürme, tarak gemileri, yüzer vinçler vb; yüzer havuzlar; yüzer-dalabilen sondaj ve üretim platformları

16 487 309

7 727 773

15 818 677

8517

Telefon cihazları, ses, görüntü veya diğer bilgileri almaya veya vermeye mahsus diğer cihazlar

29 855 459

24 738 291

15 653 311

9013

Sıvı kristalli tertibat, lazerler, diğer optik cihaz ve aletler

21 487 067

16 128 656

15 454 776

2902

Siklik hidrokarbonlar

8 317 386

7 926 191

10 103 557

8529

Sadece veya esas itibariyle 85.25 ila 85.28 pozisyonlarında yer alan cihazlara mahsus aksam ve parçalar

6 013 003

6 365 566

8 184 793

8548

Elektrik pilleri, bataryaları ve akümülatörlerinin döküntü ve hurdaları; kullanılmış olanlar; elektrikli aksam-parçalar

59 208

39 876

8 053 068

8473

84.69 ila 84.72 pozisyonlarındaki makina ve cihazlarda kullanılmaya elverişli aksam-parça-aksesuarlar (kutu, kılıf vb)

5 525 221

4 240 303

7 564 724

8486

Yarı iletken disklerin, külçelerin, entegre devrelerin vb imalatında kullanılan makine ve cihazlar; aksam-parça-aksesuar

4 556 492

4 190 010

6 870 934

8471

Otomatik bilgi işlem mak. bunlara ait birimler; manyetik veya optik okuyucular, verileri koda dönüştüren ve işleyen mak.

4 329 657

4 490 504

6 293 671

8541

Diyodlar, transistörler vb yarı iletken tertibat; ışık yayan diyodlar; monte edilmiş piezo elektrik kristaller

5 139 095

5 676 760

6 189 787

8479

kendine özgü bir fonksiyonu olan diğer makinalar ve mekanik cihazlar

5 377 250

4 809 935

6 052 431

8507

Elektrik akümülatörleri (bunIarın separatörleri dahil)

4 572 106

4 969 652

5 950 857

7210

Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde mamulleri, genişliği 600 mm veya daha fazla olanlar (kaplanmış olanlar)

4 847 383

4 963 999

5 937 718

8534

Baskı devreler

4 334 549

4 385 113

5 524 185

7208

Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde ürünleri (genişlik >= 600 mm) (sıcak haddelenmiş) (kaplanmamış)

4 919 933

4 315 706

4 886 659

Kaynak: Trademap

 

Güney Kore’nin ihracatının kompozisyonu zaman içinde değişiklik göstermiştir. Yakın geçmişte önemli ihraç ürünleri olan giyim, ayakkabı ve basit montaj sanayii ürünlerinde artık durgunluk veya daralma yaşanmaktadır. Ucuz işgücü G.Kore’de artık pek bulunmamakta ve bu faktörden kaynaklanan rekabet avantajı olmadığından fabrikaların birçoğu Güney Doğu Asya’da başka ülkelere taşınmış durumdadır. Sermaye yoğun ve gelişmiş mühendislik ve teknoloji ürünleri artık G.Kore için daha önemli ve rekabetçi ihraç ürünleri konumuna gelmiştir. Örneğin Samsung elektronik kendi alanında kısa süre içinde dünya liderleri arasında yer almış olup ABD ve Japonya'daki muadilleri olan Motorola, Sony gibi firmalarla arasındaki açığı kapatarak teknoloji ve satış açısından aynı seviyelere ulaşmış bulunmaktadır.

Binek otomobil sektöründe de benzer bir durum yaşanmaktadır. Bu alanda da nich bir pazar yakalamış ve ucuz ve kullanışsız araçlardan uzaklaşılarak daha iyi kaliteli araç üretilebilmekte ve satabilmektedir.

2017 yılı itibariyle ülkenin ihracatındaki başlıca ürünler petrol yağları, elektronik devreler, petrol gazları ve telefonlardır.

İthalatında Başlıca Ürünler

Başlıca Ürünler İtibarıyla Güney Kore İthalatı (1000 Dolar)

GTİP

ÜRÜNLER

2015

2016

2017

 

TOPLAM İTHALAT

436 486 935

406 181 944

478 413 948

2709

Ham petrol (petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar)

55 119 664

44 294 822

59 595 047

8542

Elektronik entegre devreler

31 608 455

29 919 072

33 385 503

8486

Yarı iletken disklerin, külçelerin, entegre devrelerin vb imalatında kullanılan makine ve cihazlar; aksam-parça-aksesuar

7 692 095

9 893 584

20 328 904

2711

Petrol gazları ve diğer gazlı hidrokarbonlar

21 556 131

14 884 416

18 799 738

2701

Taşkömürü; taşkömüründen elde edilen briketler, topak vb. katı yakıtlar

9 867 291

9 232 405

15 078 353

2710

Petrol yağları ve bitümenli minerallerden elde edilen yağlar

15 064 815

11 744 029

14 687 866

8517

Telefon cihazları, ses, görüntü veya diğer bilgileri almaya veya vermeye mahsus diğer cihazlar

11 828 562

12 127 459

13 310 480

8703

Binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar (yarış rabaları dahil)

9 936 085

9 341 998

9 670 129

8471

Otomatik bilgi işlem mak. bunlara ait birimler; manyetik veya optik okuyucular, verileri koda dönüştüren ve işleyen mak.

4 991 108

5 591 799

7 529 654

2601

Demir cevherleri ve konsantreleri

4 900 587

4 052 708

5 450 096

8541

Diyodlar, transistörler vb yarı iletken tertibat; ışık yayan diyodlar; monte edilmiş piezo elektrik kristaller

4 381 242

4 166 802

4 715 868

8708

Karayolu taşıtları için aksam, parça ve aksesuarlar

3 494 566

3 907 962

4 017 043

9013

Sıvı kristalli tertibat, lazerler, diğer optik cihaz ve aletler

3 389 007

2 773 259

4 010 129

2603

Bakır cevherleri ve konsantreleri

3 501 227

2 831 623

3 582 263

3004

Tedavide veya korunmada kullanılmak üzere hazırlanan ilaçlar (dozlandırılmış)

2 910 821

3 453 990

3 392 670

7601

İşlenmemiş aluminyum

3 045 686

2 861 003

3 355 984

8473

84.69 ila 84.72 pozisyonlarındaki makina ve cihazlarda kullanılmaya elverişli aksam-parça-aksesuarlar (kutu, kılıf vb)

2 398 465

2 753 934

3 065 035

7208

Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde ürünleri (genişlik >= 600 mm) (sıcak haddelenmiş) (kaplanmamış)

3 231 380

2 804 418

2 977 660

8544

İzole edilmiş teller, kablolar ve diğer elektrik iletkenler; tek tek kaplanmış liflerden oluşan fiber optik kablolar

2 744 497

2 821 523

2 946 498

9031

Diğer ölçme veya muayene alet, cihaz ve makinaları; profil projektörleri

2 378 742

2 184 546

2 917 388

Enerjide ithalata bağımlılık ekonominde göze çarpan bir özelliktir. Enerji talebinin karşılanmasında dışa bağımlılığın sürekli artarak hat safhalara ulaşmış olduğu gözlenmektedir. Bunun dışında ayrıca Güney Kore diğer enerji kaynakları olan sıvılaştırılmış doğal gaz, kok kömürü ve rafine petrol ürünlerinde de önemli bir ithalatçı konumundadır. Ham petrol ithalatındaki artış S.Arabistan, İran, Kuveyt ve Endonezya gibi petrol üreticisi ülkelerin fiyat politikası nedeniyle arz kesintilerine gitmesinin sonuçları karşısında ekonomiyi hassaslaştırmaktadır.

Kaynak: Trademap

Başlıca Ülkeler İtibarı ile Dış Ticareti

 G. Kore’nin İthalatında Başlıca Ülkeler, (1000 Dolar)

Ülkeler

2015

2016

2017

Toplamdaki Pay %

TOPLAM İTHALAT

436 486 935

406 181 944

478 413 948

100.0

Çin

90 248 764

86 978 909

97 856 886

20,5

Japonya

45 853 403

47 466 276

55 133 802

11,5

ABD

44 208 106

43 397 737

50 901 449

10,6

Almanya

20 955 918

18 916 822

19 747 269

4,1

S. Arabistan

19 561 486

15 741 673

19 561 250

4,1

Avustralya

16 436 976

15 175 007

19 126 143

4

Tayvan

16 653 850

16 403 201

18 072 075

3,8

Vietnam

9 804 831

12 495 154

16 176 130

3,4

Rusya

11 308 286

8 640 612

12 049 114

2,5

Katar

16 474 762

10 081 309

11 263 682

2,4

Kuveyt

8 973 357

7 262 270

9 606 487

2

Endonezya

8 850 394

8 285 343

9 571 200

2

B.A.E.

8 614 672

6 941 053

9 544 779

2

Singapur

7 942 069

6 806 329

8 904 384

1,9

Malezya

8 609 434

7 507 773

8 715 049

1,8

...

...

...

...

 

Türkiye

 789 555

 742 404

 781 605

1,3

Kaynak: Trademap
 

G. Kore’nin İhracatında Başlıca Ülkeler, (1000 Dolar)

Ülkeler

2015

2016

2017

Toplamdaki Pay %

TOPLAM İHRACAT

526 753 006

495 417 716

573 716 618

100.0

Çin

137 123 934

124 432 941

142 115 180

24,8

ABD

70 117 307

66 748 306

68 854 696

12

Vietnam

27 770 750

32 630 457

47 749 153

8,3

Hong Kong

30 418 148

32 778 597

39 115 669

6,8

Japonya

25 576 459

24 354 464

26 827 473

4,7

Avustralya

10 830 215

7 500 619

19 851 353

3,5

Hindistan

12 029 587

11 596 032

15 055 940

2,6

Tayvan

12 004 264

12 220 455

14 884 953

2,6

Singapur

15 011 164

12 458 894

11 648 845

2

Meksika

10 891 938

9 720 804

10 932 369

1,9

Filipinler

8 317 925

7 278 420

10 595 496

1,8

İngiltere

7 855 952

6 922 425

8 629 305

1,5

Almanya

6 220 201

6 442 853

8 483 814

1,5

Endonezya

7 872 404

6 608 530

8 410 642

1,5

Malezya

7 735 293

7 533 347

8 045 650

1,4

...

...

...

...

 

Türkiye

6 249 319

5 385 010

6 155 728

1,2

 

Kaynak:  Trademap

Dış Ticaret Politikası ve Vergiler

Dış Ticaret Politikası

DTÖ Uruguay Raundu sonrası, gümrük oranlarında ve uygulamalarında önemli düzenlemelere gidilmiştir. Ortalama gümrük oranı %6,8 dur. Bu düşük ortalamaya rağmen çeşitli gıda ve balıkçılık ürünlerinde gümrük oranları çok yüksek seviyelerde tutulmaktadır. G. Kore birçok tarım ürününe %30-100 arasında gümrük tarife oranı uygulamaktadır. Güney Kore’nin tarım ürünleri bakımından gümrük vergisi ortalaması % 53.5’dir. Tarife kotasına tabi ürünler bakımından, kota aşımını müteakip tabi olunan vergiler % 100 seviyesine ulaşmaktadır. G. Kore, Dünya Ticaret Örgütü kurallarına göre kağıt, oyuncak, çelik, mobilya, yarı iletkenler ve çiftlik aletleri gibi birçok sektördeki ürünlerin tarifelerini sıfıra indirme süreci içindedir.

Ayrıca, Güney Kore, DTÖ Tarım Anlaşması çerçevesinde başvurma hakkına sahip olduğu özel korunma önlemlerini (special safeguards-SSG), düzenli olarak uygulayan ülkeler arasında yer almaktadır.

Güney Kore, 2004-2013 yıllarını kapsayan on yıllık bir süre zarfında tarımsal bir reform süreci gerçekleştirileceğini resmen açıklamış bulunmaktadır.

Değerlendirmenin başında da belirtildiği üzere, Güney Kore sanayi ürünleri pazarı liberal bir görünüm arzetmektedir. Sanayi ürünleri tarife ortalaması, % 6.5 seviyesindedir. Buna mukabil, bahse konu tarifelerin ayakkabılar ile tekstil ve konfeksiyonda sırasıyla % 10.1 ve % 9.8 ile tavana ulaştığını vurgulamak yerinde olacaktır. Keza, halihazırda inşaat malzemeleri ve kompresörler bakımından gümrük vergileri, % 8 düzeyinde bulunmaktadır. Yine, deri eşyalar, cam mamulleri ve minerallerde vergi % 8’dir.

Bu ürünler dışında kalan sanayi kalemlerinde vergilerin düşük düzeylerde olduğu müşahede edilmiştir. Zira, vergiler, kimyasallarda % 5, demir çelik ürünlerinde % 2; mermer ve granitte % 3’e tekabül etmektedir.

Bilgi teknolojileri anlaşmasına (ITA) göre çeşitli teknoloji ürünlerinde gümrük oranlarının sıfırlanması planlanmaktadır.

Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) çerçevesinde yürütülen Doha Kalkınma Gündemi Çok Taraflı Ticaret Müzakerelerine büyük önem verdiğini her fırsatta vurgulayan Güney Kore, bir yandan da yoğun bir bölgeselleşme politikası yürütmektedir. Halihazırda, Şili, Singapur, EFTA, ASEAN, Hindistan ile yürürlükte bulunan STA’ları mevcuttur. 2007 yılının Nisan ayında imzalanan Kore-ABD STA’sı her iki ülke parlamentolarının onayından geçerek 2012 yılının mart ayında yürürlüğe girmiştir. Diğer taraftan, Kanada, Meksika, Körfez İşbirliği Konseyi Ülkeleri, Peru, Avustralya, Yeni Zelanda ve Kolombiya ile STA müzakereleri halen devam etmektedir.

Dünyanın onbeşinci büyük ekonomisi haline gelmiş bulunmakla beraber, coğrafi elverişsizlikler sebebi ile tarım sektörünün azami ölçüde hassas addedildiği Güney Kore pazarına yönelik ithalat korumaları, tarım ve sanayi ürünleri açısından önemli farklılıklar arzeden iki ayrı yapıya sahip bulunmaktadır.

Bu cümleden olmakla, sanayi ürünleri için geçerli tarife oranları ile ithalata matuf diğer uygulamalar nispeten serbest bir piyasaya işaret ederken, tarım ürünleri ithalatı karmaşık ve korumacı prosedürlere tabidir.

G. Kore bütün ithal ve yerel üretim mallara %10 KDV uygulamaktadır. Bazı lüks mallara ve dayanıklı tüketim mallarına da %10-20 arasında özel vergi uygulanmaktadır. Tarifeler ve vergiler mallar gümrükten çıktıktan sonra Won cinsinden 15 gün içinde ödenmelidir.
 

İthalat Rejimi

1997’den günümüze ithalat ve ihracat işlemleri basitleştirilmektedir. Eskiden uygulanan ithalat lisansları ve izinleri (I/L) ile döviz kuru ödemeleri için lisans uygulamaları kaldırılmıştır. Düzenli olarak MOCIE tarafından yayınlanan ‘negative list’ (ithalat ve ihracatına özel önlemler getirilen mallar) dışındaki ürünlerde prosedürler ithalatçı için de ihracatçı için de kolaydır.

I/L sistemi, gümrük beyannamesi (ithalat deklarasyonu) şekline dönüştürülmüştür. Hatasız bir şekilde doldurulmuş beyanname, malların gümrüklere ya da gümrüksüz bölgelerdeki depolara girebilmesi için yeterlidir. Bu uygulama riskli ürünler, sağlık, temizlik, ilaç ve çevreyle ilgili konularda bu kolaylıkta uygulanmamaktadır.
,
İthalat deklarasyonu, gemi limana gelmeden önce ya da malların gümrüğü ödenmemiş mallar bölümüne alınmasının hemen öncesinde de doldurulabilmektedir. İki durumda da talep kabul edildiğinde mallar serbest kalmaktadır. Mal sahibi, alıcı ya da ikisinden biri tarafından belirlenmiş gümrük aracısı dışında kimse bu bildiriyi yapıp malları gümrüğe alamaz.

İthalat deklarasyonunda malların açıklamaları olmalıdır (miktarı, değeri ve diğer gerekli bilgiler). Bu forma bazı dokümanların iliştirilmesi gerekir. Bunlar:

• İthalat lisansı (ithalatı izne bağlı ürünlerde)
• Ticari fatura ya da proforma fatura
• Fiyat bildirimi
• Konşimento
• Paketleme listesi
• Menşe Şehadatnamesi
• Özel durumlarda istenebilecek çeşitli belgeler

Malların gümrüklerden çekilebilmesi için, gerekli belgeler ve gümrük beyannamesiyle birlikte gümrük vergilerinin ödenmesi gerekir. Çıkışların teminatla yapıldığı durumlarda 15 gün içerisinde ödemelerin yapılması gerekmektedir.

Malların gümrükten çıkışı ertelenmek istenirse, mallar gümrüksüz depolarda giriş tarihinden itibaren 2 yıla kadar tutulabilir. Depolardaki ürünler bu süre zarfında ihraç edilebilirler (gümrük vergileri ödenmez), ülkeye alınabilirler (giriş tarihindeki oranlara göre gümrük ödenir). Ayrıca mallar gümrüklerdeyken tahribe uğrarlarsa gümrük vergileri ödenmemektedir. Bozulabilir mallar, patlayıcılar, canlı hayvanlar, bitkiler gümrüksüz depolarda bekletilemez fakat özel imkanlarla donatılmış bölgeler veya depolar varsa buralarda bekletilebilir.

Sağlık ve güvenlikle ilgili mallarda ekstra sertifikalar ve standartlar gerekmektedir. Bu tür ürünlerde gümrük işlemlerinin tamamlanabilmesi için belli makamlardan izinler alınması gerekmektedir.

Tarım ürünleri ithalatında, sağlık mülahazaları ile uygulanan son derece katı bir denetim ve karantina süreci mevcuttur. Mezkur uygulamalar nedeniyle Güney Kore’ye mesela yaş meyve ihracatı belirli bazı ülkeler haricinde neredeyse imkansız hale gelmektedir. Anılan denetim ve karantina süreçlerinin tatbiki neticesinde alınan tek tip olmayan sağlık sertifikalarının, gümrük işlemleri esnasında ibraz edilmesi gerekmektedir.

Yukarıda maruz genel bilgilere ilave olarak, gıda güvenliği ve kalitesine dair işler şu şekilde yürütülmektedir;

Gıda güvenliği, eczacılık ürünleri ve kozmetiklere dair denetimler, Sağlık ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (The Ministry of Health and Welfare (MHW)) ve bu Bakanlığın altında faaliyet gösteren Kore Gıda ve İlaç İdaresi (Korea Food and Drug Administration (KFDA)) tarafından yapılmaktadır. KFDA, Gıda, Tarım, Ormancılık ve Balıkçılık Bakanlığına da (The Ministry of Food Agriculture Forestry and Fisheries (MIFAFF)) hizmet vermekte olan özerk bir devlet kuruluşu statüsünü haiz bulunmaktadır. Halihazırda, KFDA, et, süt ve yumurta hariç tüm yerli ve ithal ürünlerin güvenliğini denetlemektedir. Sofralık tuz da bu kapsamda mütalaa edilmektedir. KFDA tarafından yapılan denetimlerde, 20,000 won standart ücret ve yapılan testlerin niteliğine göre, 8,000 won ile 500,000 won arasında ekstra bir ücret sözkonusu olmakta ve bahsekonu testler, ortalama 5 gün sürmektedir (1 ABD doları= 1,130 Kore wonu).

Bu minvalde, belirtilmesi gereken en önemli husus; paketleme, Kore dilinde ayrıntılı etiketleme ve örnekleyerek denetleme gereklerinin son derece katı kurallar ihtiva ettiğidir. Etiketlerdeki yazım hataları sevkiyatın durmasına neden olmakta, bunların düzeltilmesine izin verilmemekte ve ürünler ihracatçıya iade edilmektedir.

Herhangi bir gıdayı ithal etmak isteyen tüccar, fiili ithalat tarihinden 5 gün önce KFDA’in Bölge Müdürlüğüne, standart bir rapor formatındaki, “Gıda İthalat ve Satış İşlemi Raporu”nu , şahsen veya elektronik ortamda sunmak yükümlülüğündedir. Talep üzerine, bu raporun hazırlanmasında ve sunulmasında KFDA tarafından teknik destek de sağlanmaktadır.

Yukarıda maruz raporun sunulması akabinde, öncelikle belge incelemesi yapılmaktadır. Belge incelemesi esnasında, ithalatçı tarafından sunulan numunenin/numunelerin, paketleme gereklerine uygunluğu ve etiketlerin içerdiği unsurlar da ele alınmaktadır. Bahsekonu belge incelemesi genel olarak 2 gün içerisinde tamamlanmaktadır.

Basit belge incelemesini, genel olarak 3 gün süren, organoleptik inceleme takip etmektedir. Bu süreç esnasında, numunenin, paketleme ve etiketleme koşullarının yanısıra, tat, koku, renk gibi unsurlar kontrol edilmekte, eş zamanlı olarak da Bölge Müdürlüğü bünyesindeki gıda sağlığı inceleme laboratuvarında fiziki, kimyasal ve mikrobiyolojik testler yapılmaktadır. Yine bu süreç esnasında, KFDA’in kullanmakta olduğu bir bilgisayar programı yardımı ile test edilen numunelerin dışında gelişigüzel seçilen örnekler üzerinde aynı testler tekrarlanmaktadır. Şüpheli hallerde, malların bulunduğu ambarlarda sahada numune incelemesi yapılması veyahut daha ayrıntılı laboratuvar incelemesine gidilmesi de ihtimal dahilindedir.

Yukarıda özetlenmeye gayret edilen inceleme süreci akabinde, uygun bulunan sevkiyat için ithal belgesi düzenlenmekte veyahut sıhhi olarak sakınca görülen mallar bakımından, duruma bağlı olarak, sakıncalı durumun giderilmesi talep edilmekte veya ciddi sağlık ihlallerinde kesin red söz konusu olmaktadır.

Et, süt ve yumurtanın sağlık ve etiket kontrolleri ise, MIFAFF tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu bahis altında belirtilmesi gereken husus; Bakanlık altında faaliyet gösteren, Ulusal Veterinerlik Araştırma ve Karantina Servisi’nin (The National Veterinary Research and Quarantine Service (NVRQS)), süt mamullerinin güvenliği bakımından yapmakta olduğu testlerin çokluğu ve sıklığının ihracatçı firmaları zorlayıcı mahiyet taşıdığıdır. Özellikle, peynirlere yönelik testler, uluslararası normların ötesine geçmektedir. Esasen, peynirler 15 günde test edilmekte, bu da haliyle ürünlerin kalitesinin bozulmasına dahi neden olabilmektedir.

MIFAFF ayrıca, gerek yerli gerek ithal su ürünlerinin güvenliğini denetlemektedir. Bu tür ithalattaki korumanın genel olarak ehven olduğu söylenebilir.

Ticaret, Sanayi ve Enerji Bakanlığı sofralık tuz hariç tuzların ve alkollü içkilerin denetimini gerçekleştirmektedir.

Şişelenmiş suyun güvenliği ve kontrolü Çevre Bakanlığı’nın sorumluluğundadır.

Gıda, Tarım, Ormancılık ve Balıkçılık Bakanlığına bağlı bulunan Ulusal Bitki Karantina Birimi (National Plant Quarantine Service -NPQS) ise, tarımsal ithalat bakımından hastalık kontrollerini yapmaktadır. Bu çerçevede, hangi tarımsal ürünün hangi ülkelerden ithal edilebileceği ve ilgili hastalık veyahut tarım zararlıları belirlenmektedir.
 

İhracat Rejimi

Kendi kendine yeterliliğin sağlanması amacıyla, G. Kore bazı ürünlerin ihracatında kısıtlama (örn. Pirinç) getirebilmektedir. Yine DTÖ Tarım Anlaşması çerçevesinde bazı tarım ürünlerinin ihracatında (bazı meyveler ve sebzeler, çiçek, kimçi, ginseng ve canlı hayvanlar) ihracat teşvikleri uygulanmaktadır.

Tarife Dışı Engeller

G. Kore hükümeti gümrük tarifelerinde çeşitli ayarlamalarla yerel pazarı korumaya çalışmaktadır. Uygulamaya göre her altı ayda belli mallarda gümrük oranları %40 aşağı ya da yukarı oynanabilmektedir. Yapılacak ayarlamalar 4 rakamlı GTİP numarasına göre duyurulmaktadır. Bu tür ayarlamaların yapılabileceği kalemler ise 26 adetle sınırlıdır.

Devlet herhangi bir malın ithalatında bir yılda %50’den fazla artış olması halinde belli prosedürler dahilinde çeşitli önlemler alabilmektadir. Kısıtlamalar getirilmeden önce malı ithal eden büyük şirketlerle görüşülerek kendilerini yeni uygulamaya göre ayarlamaları için uyarı yapılmaktadır. Genelde uygulama başlamadan 6 ay önce uygulamadan etkilenecek olan kişiler konu hakkında bilgilendirilmektedir.

İthali ve ihracı yasak ve ön izne bağlı mallar

Yasaklı ya da sınırlı mallar Ticaret Sanayi ve Enerji Bakanlığı (MOCIE) tarafından yıllık ticaret planı çerçevesinde yayınlanmaktadır. Sınırlandırılmış ürünler silahlar, çeşitli ilaçlar, soyları tükenen türler vb.’dir.

İhracı yasak mallar ülke çıkarları ve imzalanan uluslararası anlaşmalar çerçevesinde belirlenmektedir. COCOM ve CWC anlaşmalarının gerektirdiği sınırlamalar G. Kore’de de uygulanmaktadır. DTÖ anlaşmaları çerçevesinde ihracatı lisansa tabi mallar 834 kalemden 778 kaleme indirilmiştir. Bunların %90’ı kota anlaşmalarıyla belirlenen genelde tekstil ürünlerini kapsarken, geri kalan %10’u da devlet kaynaklarını ve telif haklarını korumak için oluşturulmuş engellerdir. İhracı yasak mallar ise şöyledir:

• Nükleer Ürünler
• Silahlar
• Kimyevi silahlar
• Füzeler
• Balina Eti
• Çeşitli taşlar (değerli, işlenmemiş)
• Köpek kürkü

Aşağıdaki maddelerde bahsi geçen hiçbir şey G. Kore’ye ithal edilemez:

• Devletin anayasal düzenini ve toplum güvenliğini tehdit eden kitaplar, yayınlar, resimler, filmler, fotoğraflar, video kayıtları, heykeller ve bu tür eşyalar
• Hükümetin gizli bilgilerine ulaşmak ve istihbarat amaçlı mallar
• Yürürlükten kalkmış, sahte ve taklit paralar, ve bu tür değerler.

Pirinç ithalatı kota çerçevesinde gerçekleştirilmekte olup, 2014’e kadar kota uygulaması DTÖ nezdinde devam edecektir.
 

Ürün Standartları ile İlgili Uygulamalar

Kore Teknoloji ve Standartlar Ajansı (The Korean Agency for Technology ve Standards (KATS)), Standartlardan sorumlu devlet kuruluşudur. KATS, MOCIE altında faaliyet göstermekte ve Güney Kore’yi uluslararası alanda temsil etmektedir. Kore sanayi standartlarının uluslararası normlarla uyumlaştırılması süreci büyük ölçüde tamamlanmış bulunmaktadır. Elektrikle ve gazla çalışan aygıtlar, motorlu taşıtlar ve telekomünikasyon cihazları, uygulanması zorunlu kılınmış bulunan standartlara, diğer bir ifade ile teknik düzenlemelere tabi bulunmaktadır. Halihazırda, 2,945 adet uygulanması zorunlu teknik düzenleme mevcuttur. 

Keza, uygunluk değerlendirmesi de KATS’in görev sahasına girmektedir. KATS, Kore Akreditasyon Sistemini de yürütmektedir. Bu kapsamda, 280 test laboratuvarı, 194 kalibrasyon laboratuvarı ve 89 muayene kuruluşu akredite olarak faaliyet göstermektedir.

Yine, bir özel sektör teşekkülü konumunda bulunan ve kar amacı gütmeden çalışan Kore Akreditasyon Kurulu (The Korean Acreditation Board -KAB) kalite ve çevresel yönetim sistemleri açısından akreditasyondan sorumludur. Bu minvalde, KAB, 34 adet kuruluşu, ISO 9000 ve ISO 14000 belgelendirmelerinden sorumlu kılmıştır.

Ayrıca, Güney Kore, halihazırda yüksek teknoloji tasarlayan, üreten ve ihraç eden küçük ve orta ölçekli firmalara ARGE desteği sağladığı cihetle, Kore’ye özgü işaretleme sistemleri yürürlüktedir. Sözkonusu işaretlerin başında, “Yeni Teknoloji Belgesi (NT Mark)” ile “Mükemmel Makina, Mekanizma ve Materyal İşareti (EM Mark)” gelmektedir. Anılan işaretleri almaya hak kazan yerli firmalar, değişik desteklerden faydalanmaktadır. Örneğin, devlet alımlarında bu firmalara öncelik tanınmakta; keza, Kore Teknoloji Kredi Garanti Fonundan mali destek sağlanmaktadır.

Türk Standardları Enstitüsü (TSE) ile ikili görüşmede bulunmak üzere Kore Cumhuriyeti Kore Teknoloji ve Standartları Kurumu (KATS)’ndan üç kişilik bir heyet, 6 Eylül 2007 tarihinde TSE Merkezine resmi bir ziyarette bulunmuştur. Söz konusu ziyaret esnasında, karşılıklı fikir alışverişinde bulunulmuş, TSE ile KATS arasında standardizasyon ve uygunluk değerlendirmesi alanlarında işbirliğini geliştirmek amacıyla teknik işbirliği anlaşması imzalanmıştır. TSE ile KATS arasında imzalanan bahse konu Anlaşma, TSE rutin yurt dışı faaliyetleri kapsamında olup, standardizasyon ve uygunluk değerlendirmesi alanlarında teknik işbirliği, uluslararası alanda karşılıklı destek sağlama, doküman teatisi, eğitim ve karşılıklı uzman değişimini içermektedir. İki kurum arasındaki ilişkiler anılan Anlaşma kapsamında başarı ile sürdürülmektedir.

Resmi yasaklardan çok, çeşitli standartlar ithalata engel teşkil etmektedir. Bu standartlar ve testler çoğu zaman uzun süren problemli bir süreç gerektirmektedir.

G. Kore standartlar konusunda ISO 9000 sistemini uygulamaktadır. G. Kore’nin standartları genelde ithalat ürünlerine sıkı bir şekilde uygulanmaktadır. Standartlar konusunda yapılan dönemsel ayarlamalar yabancı üreticiler için problem doğurabilmektedir. Yeni belirlenen standartlara göre kendilerini ayarlamaları zaman alacağından dolayı yabancı üreticiler kısa vadede zarar görebilmektedir. Yeniden standarda uygunluğu belgelemek zaman aldığından ihracat zorlaşmaktadır.

Ülkede çeşitli yerlerde ISO9000 belgesi için yerel laboratuarlar kurulmuş bulunmaktadır. Ürünler gümrüklerde beklerken ya da anlaşmadan önce bu tür işlemler özel şirketlere yaptırılabilmektedir.

Doğrudan Yabancı Yatırımlar

Doğrudan Yabancı Yatırımların Görünümü

Ülkeye yabancı yatırımlar son on yılda önemli artış göstermiş ve G. Kore ekonomisi içinde önemli bir yer kaplamaya başlamıştır. G. Kore hükümeti de özellikle önümüzdeki dönemde büyüyeceği tahmin edilen alanları tespit etmiş olup ve 17 sektör belirlemiştir. Yine yabancı sermayenin ülkede başarılı olabilmesi için bir sorumluluk sistemi geliştirilmiş olup, konu ile her birime belirli bir sorumluluk yüklenmiştir. Bu birimler de Başbakanlığa bağlı bir kuruluş konumunda bulunan Yabancı Sermaye Komitesi’ne belirli aralıklarla hesap vermektedir. Bunun dışında, yine yabancı sermaye yatırımı esnasında çıkan sorunların çözümünde, Hükümete bağlı birimler de sorunların çözümü amacıyla aktif olarak görev almakta, ekonomik bölgelerin geliştirilmesi yönünde çeşitli çalışmalar yapmakta, altı yapı hizmetlerini geliştirilmesinde katkıda bulunmaktadırlar.

Tablo-18.Ülkeler İtibariyle Yabancı Yatırımlar (milyon $)

Ülke Adı

2008

2009

2010

2011

2012

2013

ABD

1.328

1.486

1.974

2.732

3.674

3,530

Japonya

1.423

1.934

2.083

2.284

4.541

2.690

AB

6.339

5.297

4.831

5.032

2.688

4.800

Diğerleri

2621

2767

4183

3981

5.354

3.530

Toplam

11.711

11.484

13.071

13.669

16.257

14.550

Kaynak: www.motie.go.kr